Wandelinfo juni 2026.
Warm weer op het einde van de maand mei maar toch blijven we wandelen. Veel drinken bij
zulke hitte en best gewoon Pidpa water maar uiteraard mogen andere niet alcolische dranken
ook. Als je maar voldende drinkt tijdens uw wandeling maar besteed ook aandacht aan
volgende items
#Smeren: bescherm je tijdens het wandelen voldoende tegen de zon
Vooral het UV licht is schadelijk, hoe hoger het cijfer van de UV index, hoe schadelijker.
Het veroorzaakt zonnebrand met op termijn zelfs kans op huidkanker. Daarom is smeren
zeker aangeraden en ook: bescherm uw hoofd tegen de zon onder meer omwille van de
lichaamswarmte. Het hoofd is immers een warmte regulator van uw lichaam
Teken: Maak een gewoonte van de tekencheck bij jezelf en anderen en controleer na elke
wandeling in het bos, in een park, heide of duinen, maar ook wanneer je in de tuin bezig
bent geweest
Een teek kruipt op je lichaam én onder je kleren op zoek naar een warm plekje. Gebruik
daarom ook een spiegel of vraag hulp om delen van je lichaam te checken die je zelf niet
kan zien. Wees vooral aandachtig voor je hoofd, haarlijn, achter je oren en alle
huidplooien en warme plekjes op je lichaam (oksels, navel, lies, bilnaad, knieholte,
tussen je tenen...). Controleer zeker ook je huisdieren, want een teek kan van de ene
gastheer overgaan op de andere. Door een eenvoudige controle kan je vermijden dat je
ziek wordt.
Ondertussen, terwijl ik deze artikels schrijf, nemen meer dan 30 gruun zipkes deel aan
“Levensloop Neteland” op 30 en 31 mei. Tijdens Levensloop lossen ze elkaar al wandelend 24
uur lang af in een estafette op een gesloten parcours van +/- 1,3 km. De opbrengst is ten
voordele van “Kom op tegen kanker”.
Goe bezig mannen en vrouwen; proficiat en dank u wel.
Feest 15 jaar Gruun Zipkes
We tellen al en beetje af: nog zoveel nachten slapen en dan is het feest. Alle voorbereidigen zijn
getroffen, het is nog afwachten naar hoeveel personen er zullen deelnemen. Schreef jij al in?
Goe gewerkt. Oei, nog niet? Stort het bedrag van 45€ (all-in) voor 20 juni op deze rekening:
BE42 1030 6641 4554 van DE GRUUN ZIPKES VZW
Nieuwstraat 21 2235 WESTMEERBEEK Vermelding: feest.
Dikwijls gestelde vraag: mijn partner is geen lid. Mag die meekomen en zo ja, aan welk tarief?
Partners niet-leden zijn van harte welkom aan dezelfde voorwaarden als leden.
4daagsen
Deze maand gaat de eerste 4daagse door: de MESA (Marche Européenne du Souvenir et de
l’amitié of de 4daagse van de Ardennen) Op 3 lokaties verbijven er gruun zipkes: camping
BENELUX in La Roche (9), in Ol Fosse D'Outh Houffalize (5) en in Arville (2). Hier zijn nog
2 plaatsen beschikbaar voor laatboekers. Interesse? Contacteer: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Uitgebreide info over de MESA vind je op de website: https://www.marche-mesa.com
Deelnemen aan de 4 daagse van de IJzer (van 18 tot 21 augustus)?
Leger zorgt voor vervoer en wandelen. Bus 10€/dag en wandelen 7€/dag (na 13 aug 9€).
De Gruun Zipkes voorzien gezamenlijk logies op camping Zomerzon en avondeten in
Zeekameel – dagmenu 14€ (Lombardsijde). Richtprijs 280€ all-in.
De inschrijving voor het wandeldeel kan geregeld worden via De Gruun Zipkes.
Interesse? Meer informatie? Contacteer Guido Ceulemans 0468 276734
Uitgebreide info vind je op de website: https://vierdaagse.be/nl
Wandeltweedaagse
Op 18 en 19 juli organiseren we, in samenwerking met Domein Asberg in Zoerle-Parwijs een
wandeltweedaagse met als extra mogelijkheid er te kunnen overnachten. De Gruun Zipkes
zorgen voor het wandelgedeelte, het domein neemt de catering op zich. De aangeboden
parcours zijn elke dag verschillend, de eerste dag wordt er gewandelt richting Olen en de
tweede dag richting Veerle. Onderweg zijn geen rustposten voorzien, wandelaars kunnen
terecht bij de plaatselijke horeca. Elke dag is er wandelkeuze uit 4 afstanden: 8 – 16 – 24 of 32
km. Leden van onze club mogen gratis inschrijven, vooraf inschrijven hoeft niet, dit is enkel
voor overnachters op het domein. De folder met uitgebreide informatie wordt met een
afzonderlijke mail verstuurd.
Te voet naar Scherpenheuvel: zondag 10 mei
Zondagmorgen, klokslag 7u vertrokken 15 goed uigeruste stappers op weg naat het Heiligdom.
Het parcours bestond vooral uit bospaden en rustige wegen. Onderweg groeide de groep en na
vertrek op de voorziene rustplaats in Wolfsdonk stapten we met 40 personen aan een goed
tempo naar Scherpenheuvel. Het was warm weer en dat drukte een beetje op het tempo maar
rond 11u werd de groepsgfoto gemaakt met de basiliek op de achtergrond. Meer dan 20
personen kwamen te voet terug tot in Wolfsdonk waar tijd werd genomen om de dorstigen te
laven. Terug in Wesstmeerbeek genoten nog heel wat stappers van de spaghettiedag van de
Chiro, een mooie afronder
Volgend jaar op de 2e zondag van mei doen we het weer. Noteer jij de datum al in uwe agenda?
